Nazdar ,
taky jedno z témat o kterých se dá u piva tlachat donekonečna
Mám nejenom dlouhodobé zkušenosti s používáním různých olejů do různých motorů, ale i kamaráda, který o tom ví jako málokdo, protože obchoduje s aditivy do olejů (pro rafinérie) a má VŠCHT obor paliva maziva.
Jestli minerální, syntetický nebo esterový (vzestupně) se pozná až v naprosto extrémních podmínkách při závodech v trvale maximálním zatížení motoru - jezdí tak někdo s Bulíkem ???
Viskozita záleží na provozní teplotě motoru, vzduchem chlazené motory se snadněji přehřejí a proto je vhodné použít olej s horním číslem 50-60,
minimálně 40, pokud se ovšem nejezdí v okolí Dead valey. Dolní číslo udává, kdy olej tuhne, takže blázni kteří jezdí v zimě by kvůli startování měli používat olej s dolním číslem 10 a méně
Kvalitu oleje ale popisuje pouze specifikace API (US) nebo ty ostatní evropské nebo firemní - kdy je olej testován na konkrétních motorech.
V tom se teprve vlastně oleje trochu více liší. To je dáno kombinací aditiv pro nastavení , únosnosti ol.filmu, střihové únosnosti, alkalické trvanlivosti, odolnosti proti pěnění, rozpouštění karbonu a cca dalších 50ti parametrů.
V současnosti jsou všechny oleje mísitelné navzájem . To mám 100%vyzkoušené !
Motocyklové oleje mají navíc specifikaci JASO, která se zaobírá tím, jak se chová motor s mokrou spojkou se společnou náplní.
Problém je v tom, že nejmodernější oleje s přísadami EC mohou způsobit prokluzování spojky - to je jediný problém, jinak se dá v motorkách použít normální olej pro auta.
Resumé:
Magoři, jezdící závody se vzducháčem i v zimě si musí do Bulíka lejt Racing olej 10W-60 - nedoplaťej se !
Ti co chtějí dát Bulíkovi to nejlepší a mají dlouhou sezónu zvolí 10W-50
Většině lze doporučit 15W-50
Harlejáři používají pouze 20W-50, protože jezděj jen když svítí slunce a nejvíc jich je v Americe, kde je většinou dost teplo a navíc ta hodnota 20W eliminuje nadstandardní vůle HD motorů (to je fakt, zkuste se zeptat

)
olejem 10W-40 v našich zeměpisných šířkách se nic nezkazí a je i nejlevnější.
A výměna před sezónou a nebo po sezóně ?
Pokud je olej po sezóně už dost jetej tak je kyselej a v extrémním případě může způsobit přes zimu plíživou korozi motoru.
Nový olej na podzim zase celou zimu oxiduje a stárne vlivem vlhkosti...
To si každej musí vybrat sám
No a navíc pokud má někdo vyrachtanej motor, tak olej může stárnout mnohem rychleji.
HOWGH
R.