Syntetické motorové oleje sú dlho objektom početných mylných predstáv laickej aj odbornej verejnosti. Veľa ľudí, vrátane mechanikov, je z týchto pretrvávajúcich mýtov popletených.
Syntetické motorové oleje sú účinné mazivá s predĺženou životnosťou vyrábané z výberového základu a špeciálnych aditív. Základ syntetických olejov sa vyrába z organických zmesí alebo umelých hydrouhličitanov s využitím špeciálnych výrobných procesov pri ktorých sa mení štruktúra všetkých molekúl oleja. V konečnom dôsledku majú všetky molekuly základu rovnakú veľkosť, tvar a hmotnosť – jav ktorý sa v prírode nevyskytuje. Na rozdiel od minerálnych olejov, ktoré sa čerpajú zo zeme a rafinujú z ropy, syntetické oleje sú umelo vytvorené za účelom vytvorenia ideálneho maziva.
Hovoríme o syntetických motorových olejoch, teda musia spĺňať požiadavky určené Americkým olejárskym inštitútom (API). Prvý čisto syntetický motorový olej nezávisle testovaný a spĺňajúci priemyselné normy a výkonnostné charakteristiky bol AMSOIL 100% Synthetic 10W-40 v roku 1972.
Veľa ľudí nevie kam sa obrátiť s otázkami ohľadom syntetických olejov. Je to výborný olej alebo je to iba reklama? Veľa nadšencov tvrdí, že syntetický olej je schopný ochrániť motor Vášho auta pred pokazením. Na druhej strane, podaktorí tvrdia, že syntetický olej pošle Vaše auto na predčasný odpočinok. Čo s tohto všetkého je pravda? V záujme uvedenia vecí na pravú mieru, ponúkame fakty k 10 bežným mýtom o syntetických olejoch:
1. Syntetický motorový olej poškodzuje gumové tesnenia
Lož. Pre výrobcov olejov by bolo osudné vytvoriť produkt, ktorý by nebol kompatibilný s tesneniami (semeringy, guferá). Zloženie tesnení je také, aby odolalo pôsobeniu ako minerálnych tak syntetických olejov. Každopádne aj aditíva v oleji spôsobujú nafúknutie alebo stvrdnutie tesnení, bez ohľadu na to o aký olej ide.
2. Olejová vrstva v motore je príliš tenká
Lož. V závislosti od SAE triedy (10W-30, 20W-50...) musí olej spĺňať požiadavky normy – viskozitu – „hrúbku“ olejovej vrstvičky. Napríklad, nie je žiadny rozdiel medzi 10W-40 minerálnym olejom a 10W-40 syntetickým pri teplotách od -25°C alebo 100°C , inak by olej nemohol byť označený ako 10W-40.
3. Syntetický olej sa viac míňa
Lož. Spotreba oleja je nižšia ako pri použití minerálneho oleja. Za prvé, syntetický sa menej vyparuje, za druhé má lepšie tesniace schopnosti medzi piestom a valcom, takže motor menej dymí. A samozrejme aj z dôvodu stability voči oxidácii. (odolnosť syntetiky voči oxidácii kyslíkom pri vysokých teplotách)
4. Syntetické oleje nie sú „kompatibilné“ s minerálnymi
Lož. Umelé hydrouhličitany, polyalfaolefiny (???), diestery a ostatné materiály použité v olejovom základe kvalitných značkových olejov sú zameniteľné s minerálnymi olejmi. Dávnejšie niektoré firmy používali prísady, ktoré neboli zameniteľné a spôsobovali „suffer“ a „bum rap“. Ale tieto časy sú dávno preč.
Zameniteľnosť je treba mať na pamäti, či ide o syntetické či minerálne oleje. Najlepšie je dopĺňať olej takým istým aký momentálne používame. Neodporúča sa miešať oleje rôznych výrobcov, hoci majú rovnakú SAE triedu. Každý výrobca používa vlastné aditíva a ich zmiešanie nemusí byť vždy dobrý nápad.
5. Syntetické oleje sú ťažko dostupné
Lož. Toto bola pravda asi pred dvadsať rokmi, keď AMSOIL a Mobil1 boli jediné skutočné možnosti. Ale teraz skoro každý výrobca zaradil syntetické oleje do svojej ponuky. Toto bolo vlastne testamentom pre vysoké ceny syntetických olejov.
6. Syntetické oleje produkujú usadeniny
Lož. Naopak, syntetické oleje sú odolnejšie voči vytváraniu kalných usadenín ako mierálne oleje. Za prvé, ľahšie zložky oleja skôr začnú vrieť – olej sa stáva redším. Za druhé, prírodné zložky v minerálnych olejoch majú sklon reagovať pri vysokej teplote s ostatnými, pričom vzniká kal a podobný humus. Dôsledkom tohto je strata viskozity pri nízkych teplotách a teda dlhší čas potrebný na roztečenia oleja do dôležitých častí motora, ďalej väčšie opotrebenie a zvýšená spotreba paliva. Syntetika má vyššiu teplotu varu, menej sa vyparuje a oxiduje, teda sa menej vytvárajú kaly.
No a ďalšie dva problémy sa týkajú všetkých druhov oleja bez rozdielu. To je kondenzácia vody a špina v oleji. Tieto problémy sa spájajú s odvetrávaním motora a chladiacim systémom, nie olejom.
7. Syntetické oleje sa nesmú používať v motore s katalyzátorom
Lož. Nie je žiadny rozdiel medzi olejmi v súvislosti s katalyzátormi. Žiadny z nich nemá vplyv na funkciu katalyzátoru. Faktom je, že práve syntetické oleje menej dymia, takže katalyzátor pracuje oveľa efektívnejšie s menšími emisiami.
8. Syntetický olej porušuje záruku
Lož. Väčšina výrobcov motorov odporúča práve syntetické oleje. Stále väčší počet výkonných áut prichádza na výstavy so syntetickým olejom už od výrobcu.
Záruka na nové plechovky je založená na používaní olejov podľa špecifikácie API (napr. SJ/CF). Syntetické oleje spĺňajúce API normy sú výborne použiteľné bez toho aby porušili záručné podmienky. Po viac ako tridsať ročnom používaní AMSOIL syntetických olejov, cez bilión najazdených kilometrov tieto oleje neboli nikdy „obvinené“ s porušenia záruky.
9. Syntetický olej vydrží naveky
Lož - napriek tomu, že veľa „expertov“ tvrdí, že syntetický olej stačí do motora iba dolievať. Časom sa aditíva znehodnotia a treba olej vymeniť. Vlhkosť, úniky paliva a chemické reakcie kyselín a sadzí prispievajú k degradácii oleja.
Syntetické oleje ochránia motor oveľa lepšie a dlhšie ako nesyntetické.
10. Syntetické oleje sú príliš drahé
Lož. Testy a skúsenosti potvrdili, že syntetické oleje predlžujú intervaly na výmenu oleja, zlepšujú spotrebu paliva, redukujú opotrebenie a zlepšujú spoľahlivosť motora. Takže cenový rozdiel je zanedbateľný vzhľadom k tomu čo ponúka. V Európe si syntetické oleje získali zákazníkov vďaka výkonnosti a výdrži napriek vyššej cene.
Záver
Výrobcovia mali hneď zo začiatku verejnosť oboznámiť s faktami o syntetických olejoch, a výhodách týchto olejov napriek vyššej cene. Tak ako to bolo s mikrovlnnými rúrami alebo elektrickým osvetlením, každému vylepšeniu musí predchádzať vlna verejného skepticizmu a nezáujmu zákazníkov kým je prijatý širokou verejnosťou.
Ed Newman je marketingový manažér vo firme AMSOIL, výrobcu originálnych syntetických motorových olejov pre automobilový priemysel. Publikoval viac ako dvesto článkov ako nezávislý novinár v širokom rozsahu dôležitých publikácií.
Článok bol prevzatý z anglickej stránky
www.whatprice.co.uk – poradca pri nakupovaní pre bežných ľudí – čo sa oplatí kúpiť, čo je iba reklamný trik...
autor: Ed Newman (
enewman@amsoil.com)
preložil: tomXX (
tomxx@hlohovec.net)