Autor |
Správa |
Ouklend
|
|

moderátor
Registrovaný: 22 Jún 2009, 20:05 Príspevky: 1957 Bydlisko: Olomouc a okolí
|
Ahoj všici.
Včera jsem si asi půl dne hrál s Bulíkem, tak si říkám, že se s váma o to podělím, ať z toho taky něco máte ...
Včera ráno jsem přišel k Bulíkoj a na poprvé jsem nastartoval. Potom jsem něco řešil, tak jsem jej vypnul a když jsem přišel podruhé, tak v něm jen cvaklo a nic. Že bych nechal svítit? Že by slabá baterka? Dal jsem ji teda na nabíječku a ta mi za pár minut zahlásila, že baterka je nabitá. Říkám si a doprkýnka - volnoběžka. Oblil mě studený pot. Po vychladnutí jsem to zkusil znovu a zase nastartoval. Když jsem nasedl do sedla, tak v něm zacvakalo a Bulík zdechl. Říkám si, tak to je teda divný. To bude asi něco s elektrikou. Jal jsem se teda zjišťovat závadu a po chvíli zjistil, že při zdechnutí Bulíka se současně vypne a resetuje přístrojovka. Hmm tak to bude nejspíš elektrika. Sundal jsem sedlo a plastovej dekl nad baterkou a definitivně zjistil, že je problém někde v kabeláži, protože po ručním zásahu do ní se někde ztrácí proud. Prohlédl jsem všechny možné spoje a pojistky a vše se zdálo OK. Aź na hlavní plusový kontakt přímo na baterce. Zdál se mi volnější než ten mínusový, který byl v baterce upevněn oproti plusovému pevně a bez hnutí. Vytáhnul jsem baterku a vzal si ji domů. Je celá zalisovaná a plusový kontakt se po vyjmutí baterky hýbal celkem fest. Při použití trochy hrubé síly jsem odendal krycí plast kontaktu baterky a co se nestalo. Plusový kontakt úplně odpadl no a já si definitivně oddechl.
Kontakt jsem naletoval a teď drží, jak přibitej a Bulík startuje zase, jako víno.
Taková blbinka. Teď jen doufám, že jsem těma nepovedenýma startama moc neublížil nebo nepřitížil volnoběžce ...
FOTO:

|
|
|
|
|
Reklama
|
|
|
Votys73
|
 |
Predmet príspevku: | Napísal: 23 Sep 2010, 10:31 |
|

Registrovaný: 01 Jún 2009, 22:17 Príspevky: 47 Bydlisko: Vrchlabí
|
Super  Díky za vyčerpávající info  Jen kdyby to mělo vždy takový dobrý konec 
_________________ Nejdříve hlava potom ruka na plynu:o)
|
|
|
|
|
OZZY
|
 |
Predmet príspevku: | Napísal: 23 Sep 2010, 13:08 |
|

spomíname
Registrovaný: 30 Mar 2009, 17:09 Príspevky: 255 Bydlisko: Ovčáry Mělnik
|
No po takovou kradkou dobu snad ne  to já tenkrát šetřil na baterce a místo 12Ah jsem mu dal 10Ah a po pár měsících bylo po volnoběžce neb to asi nemělo ten správnej šmrnc zacvaknout to ozubení 
_________________ MEMENTO MORI
|
|
|
|
|
break13
|
 |
Predmet príspevku: | Napísal: 23 Sep 2010, 17:00 |
|
Registrovaný: 11 Aug 2009, 12:50 Príspevky: 822 Bydlisko: Praha 4
|
Nechci se vytahovat, ale po několika příspěvcích na toto téma ,
vlastní zkušenosti a naposled když jsme vyjeli s Markem a viděl jsem jeho problémy
jsem pojal podezření na chybu v baterce .
A ejhle - často asi nejpravděpodobnější příčina problémů se startováním odhalena.
Princip chyby naprosto přesně popisuje Ozzy !
trochu detailněji :
Slabá baterka (málo nabitá, stará nebo poškozená) nemá dostatečný startovací proud a motorem točí pomalu,
další příčinou může být zkorodovaný spoj,
takže při prvním zápalu si motor kopne zpátky , nakopne volnoběžku
a prudce zastaví startér, čímž prakticky zkratuje baterku = reset hodin.
Od té doby , co mívám baterku celou zimu na konzervační nabíječce,
se mi to i s baterkou starou 8 let nestává - baterka se přes zimu zrekreuje
R.
|
|
|
|
|
Marian (Mana)
|
 |
Predmet príspevku: | Napísal: 26 Sep 2010, 12:13 |
|
Registrovaný: 19 Okt 2009, 20:05 Príspevky: 60 Bydlisko: Kvášňovice (okr.Klatovy)
|
Ozzy,myslíš že kdyby se dala ještě silnější baterka než je 12V12Ah,že by se prodloužila životnost volnoběžky?
|
|
|
|
|
Mirek1
|
 |
Predmet príspevku: | Napísal: 26 Sep 2010, 12:56 |
|

Registrovaný: 27 Sep 2008, 20:52 Príspevky: 2366 Bydlisko: Haná
|
No já nevim,nejsem odborník přez elektro,ale podle mě a mých zkušeností,když je baterka v pořádku,tak je jedno,kolik má ampérhodin kapacity.
Podle mě určuje otáčky startéru těch 12V a Ah jsou výdrž baterky.
Proč by potom otáčky startování byly stejné z normální baterky na motorku a velké baterie z automobilu,což už jsem taky párkrát použil přez kabely.
Podle mě výrobce udává baterie pro daný typ motorky podle rozměrů baterky,aby tam vlezla a hlavně podle kapacity Ah,aby to stačil daný alternátor dobíjet.
|
|
|
|
|
Peter BT
|
 |
Predmet príspevku: | Napísal: 26 Sep 2010, 21:47 |
|

administrátor stránky
Registrovaný: 27 Sep 2008, 15:32 Príspevky: 1351 Bydlisko: Nové Zámky
|
Mirku, na prvý pohľad máš pravdu - ak mám 12V tak kapacita je len o výdrži. Problém je ale tých 12V. Pokiaľ baterku zaťažím, poklesne jej napätie a nemám dostatočný výkon na štartéry.
Veľkosť poklesu pri zaťažení hovorí o tvrdosti baterky - teda čím menší je pokles napätia, tým je baterka tvrdšia.
Pri baterkách rovnakej konštrukcie všeobecne platí - čím väčšia kapacita, tým tvrdšia baterka. čím staršia baterka, čím viac vybitá baterka, tým je mäkšia.
Je ale veľký rozdiel aj v konštrukcii baterky - sú baterky, ktoré dokážu dať pri určitej kapacite pri urćitom poklese napätia vyššie prúdy, iné menšie. Takže v zásade nie je jedno, akú baterku si kúpim. (teraz nehovorím o cene)
U motoriek to nie je veľká veda, kontakty občas skontrolovať a ošetriť, baterku občas aj počas sezóny dotlačím, v zime ju mám na nabíjačke a je celoročne v pohode - tých pár ampérov v pohode dá.
Pri modeloch je to veselšie, keď z baterky veľkosti asi 15x4x7cm potrebujem pri napätí cca 23V dostať okolo 80A prúdu trvale. A jednoduchá násobilka dá výkon, ktorý potrebujem dostať do motorčeka s priemerom asi 40mm a dĺžky 55mm. ale keď to tam je, tak je to poriadne delo 
|
|
|
|
|
break13
|
 |
Predmet príspevku: | Napísal: 27 Sep 2010, 09:33 |
|
Registrovaný: 11 Aug 2009, 12:50 Príspevky: 822 Bydlisko: Praha 4
|
Napětí a kapacita říká o baterce jen to naprosto nejzákladnější,
dále se dělí baterie na tzv staniční pro dlouhodobý provoz = UPS,EZS atd.
Pro nás je zajímavá skupina startovacích baterií a tam je základní parametr zkratový=startovací proud !
Speciální startovací gelové baterie Optima , shodou okolností ji mám v autě ,mají startovací proud skoro 1000A při kapacitě pouze 50Ah.
Pro náš Vtwin je naprosto prioritní ten startovací proud
a vo tom to je
Pokud někdo zkoušel sám nakopávat jednobuch 500, tak ví o co jde
a že to je o zlomení nohy , no a my to máme s Bulíkem prakticky dvojnásobné
R.
|
|
|
|
|
palo
|
 |
Predmet príspevku: | Napísal: 27 Sep 2010, 11:56 |
|
Registrovaný: 31 Aug 2010, 19:35 Príspevky: 138 Bydlisko: Jižní Morava
|
Zní to moooc hezky, ale pro mně bych prosil jednoduchou odpověď! Je lepší pro Bulldu více Ah ???
Jo a další dotaz pro studované  fungují ty baterie co výrobce uvádí při startu 30% navíc apd. ???
|
|
|
|
|
Mirek1
|
 |
Predmet príspevku: | Napísal: 27 Sep 2010, 17:02 |
|

Registrovaný: 27 Sep 2008, 20:52 Príspevky: 2366 Bydlisko: Haná
|
S tím startováním jednoválce je to mazec,ale budu ti oponovat s tím argumentem,že máme dvakrát tolik a dvakrát víc námahy.
Víceválce dají určitě míň námahy se startem,ač mají třeba i dvojnásobný obsah.
Osobně ohledně té baterky bych si koupil takovou,jaká tam je napsaná od výrobce. 
|
|
|
|
|
MilanBT
|
 |
Predmet príspevku: | Napísal: 27 Sep 2010, 22:39 |
|
Registrovaný: 17 Okt 2008, 10:35 Príspevky: 271 Bydlisko: Mikulovice, okres Pardubice
|
Mirek1 píše: Osobně ohledně té baterky bych si koupil takovou,jaká tam je napsaná od výrobce. 
No ale aby jsi potom nedopadl jako já. Já jsem před sečským srazem musel měnit gelovou baterii, která byla stará 2 roky a 6 měsíců za novou.
|
|
|
|
|
Mirek1
|
 |
Predmet príspevku: | Napísal: 28 Sep 2010, 07:09 |
|

Registrovaný: 27 Sep 2008, 20:52 Príspevky: 2366 Bydlisko: Haná
|
Milane,ale to se může stát u jakého koli výrobku
....ale tvůj motocykl šel dobře roztlačit,pokud se pamatuju 
|
|
|
|
|
MilanBT
|
 |
Predmet príspevku: | Napísal: 29 Sep 2010, 10:05 |
|
Registrovaný: 17 Okt 2008, 10:35 Príspevky: 271 Bydlisko: Mikulovice, okres Pardubice
|
Mirek1 píše: Milane,ale to se může stát u jakého koli výrobku ....ale tvůj motocykl šel dobře roztlačit,pokud se pamatuju 
No ale týden před sečským srazem už v Chlumci moc roztlačit nešel. Přesto, že jsem stál na kopci a Hauzík se snažil, co mu síly stačili.
Měnil jsem gelovku za gelovku. Ta co už nestartovala měla jeden článek trošku nafouklý. V Motobikes mi změřili o víkendu dobíjení a vše je OK, tak nevím, čím se taková věc za tak žalostně krátkou dobu stane. Vzhledem k cenám baterií by to chtělo vymyslet nějakou záměnu např. bezúdržbovou místo gelu (bezúdržbová baterie cena cca 1500Kč, gelovka cca 2800Kč).
|
|
|
|
|
break13
|
 |
Predmet príspevku: | Napísal: 29 Sep 2010, 13:31 |
|
Registrovaný: 11 Aug 2009, 12:50 Príspevky: 822 Bydlisko: Praha 4
|
V názvosloví olověných akumulátorů obecně panuje dost hokej.
Klasická "nalitá" baterka je s tekutým elektrolytem.
Tzv. bezúdržbová je klasická "nalitá" ale výrobce znemožnil údržbu (přelepením, zacvaknutím ap.)zamezením přístupu k elektrolytu.
Většinou je trošku kvalitnější než "nalitá" a taky většinou nepotřebuje tak často údržbu.
Z většiny jde v případě potřeby udělat údržbovou celkem bez problému  .
Tyto baterky musí stát, jinak z nich elektrolyt dříve nebo později vyteče (bezúdržbová má větrací otvor pro vyrovnání tlaku
Gelová má pastový elektrolyt, je vyrobena trochu odlišnou technologiií , musí se daleko přesněji nabíjet a může ležet v jakékoli poloze.
Často má vyšší startovací proud než velikostí srovnatelná "nalitá" baterka a to potřebujeme .
Některé mají i odfukový otvor, který zafunguje při nesprávném dobíjení ale to už to má holka většinou spočítaný
Na Bulíka patří pouze Gelová baterka, nejlépe doporučená, ale pokud splňuje specifikaci především ve startovacím proudu, tak i od jiných výrobců než Yuassa.
Kapacita a st. proud spolu úzce souvisí.......
Tento typ baterky je tedy citlivý na "slušné zacházení", ale má i minimálně dvojnásobnou životnost oproti běžné baterii.
Nabídky s 30% bonusem na startovacím proudu oproti konkurenci bývají většinou pravdivé
R.
|
|
|
|
|
svela
|
 |
Predmet príspevku: | Napísal: 06 Okt 2010, 19:03 |
|

Registrovaný: 29 Sep 2010, 19:24 Príspevky: 109 Bydlisko: Považská Bystrica
|
Vyznáš sa máš čistú jednotku
Dobré by bolo, keby si to prečítal každý. Sú to vlastne základné veci. Aj návod na obsluhu má každý, ale ho nikto nečíta.
_________________ Život letí ako rýchlik, len rozum za ním nestíha.
|
|
|
|
|
|