Nejvíc záleží na tom, kolik za moto chceš dát.
KLE500 do lesa moc není. Její paralelní dvouválec dávala Kawa ještě do chopperu EN500, naháče ER-5 a GPZ500S, kde měl až 60k. Bohužel právě v KLE500 je jeho "nejžravější" verze, na což si hodně majitelů stěžuje. XT660R s osvědčeným vodníkem od Minarelli (montuje i Jawa) je dobrá volba, ale pořád si drží vyšší cenu a nevychytané naladění vstřikování zapřičiňuje cukání při pomalé jízdě (např. v lese) při malém otevření zavřeného plynu. Žádná tragédie, ale je to nepříjemné. V MT-03 a v Tenéré to už Yamaha odstranila. Osobně bych se zaměřil spíš na starší vzducháče XT600 nebo TT600 (terénnější verze s vyššími zdvihy, lepšími tlumiči a užším sedlem). Jsou to vyhlášené držáky s nenáročným servisem a parádním tahem odspodu. V terénu se dá jet krokem skoro na volnoběh a motor to v pohodě schroupne. Tohle přímí konkurenti Suzuki DR ani Kawa KLR neumí. Obecně platí, že čím starší XT600, tím větší terénní schopnosti. Nejvíc jsou mezi příznivci ceněné ročníky 1987 - 88. Táhnou jako traktory a na zadní jdou jenom plynem. Osobně bych ale volil XT po roce 1990, které už mají el. startéry (kromě verze K). Yamaha u nich sice snížila zdvihy i výkon, ale pokud nechceš jezdit motokros nebo ostré enduro, tak je to skvělá volba. Dají se sehnat zachovalé kousky za dobrou cenu, jen je třeba moto dobře prohlídnout a vyzkoušet. Po roce 2000 jsou XT posunuty ještě více na silnici, ale i s těmi si na polňačce zařádíš. Jsou to poslední verze před XT660R, které přišly tuším v r. 2004. Dobrou volbou je i Honda Dominátor 650. Tam můžou odradit snad jen krátké intervaly výměny oleje - každé 3000 km. I když vím, kluci dlouhodobě provádějí výměnu jednou ročně nebo po 6000 km a nemají problém.
Takže máš o čem přemýšlet

.
........kámošovo TT600E